Jens Nielsen Hekkenfeld + Mette Pedersdatter

Barn  ‎(Ingen registerte barn)‎

Foreldre: Grandparents
Zoom denne boksen inn/utLinker til diagram, familie(r), og nære slektninger til denne personen. - Klikk her for å vise denne personen som startperson i diagrammet.
Jens Nielsen Hekkenfeld ‎(I2180)‎
Født omkring 1726 26 34
Zoom denne boksen inn/utLinker til diagram, familie(r), og nære slektninger til denne personen. - Klikk her for å vise denne personen som startperson i diagrammet.
Niels Hekkenfeld ‎(I2177)‎
Født omkring 1700
Død omkring mars 1778 ‎(Alder 78)‎ Alder: 78 -- Lydum Sogn, Vester Horne Herred, Ribe Amt, DNK
F877
Zoom denne boksen inn/utLinker til diagram, familie(r), og nære slektninger til denne personen. - Klikk her for å vise denne personen som startperson i diagrammet.
Kirsten ‎(Formentlig)‎ ‎(I2178)‎
Født omkring september 1691
Død omkring januar 1762 ‎(Alder 70)‎ -- Lydum Sogn, Vester Horne Herred, Ribe Amt, DNK

Zoom denne boksen inn/utLinker til diagram, familie(r), og nære slektninger til denne personen. - Klikk her for å vise denne personen som startperson i diagrammet.
Mette Pedersdatter ‎(I2165)‎
Født -- Kvong Sogn, Vester Horne Herred, Ribe Amt, DNK
Død omkring desember 1793 ‎(Alder 92)‎ Alder: 92 -- Kvong Sogn, Vester Horne Herred, Ribe Amt, DNK
Zoom denne boksen inn/utLinker til diagram, familie(r), og nære slektninger til denne personen. - Klikk her for å vise denne personen som startperson i diagrammet.
Peder Smed ‎(I2167)‎
Født 1663
Død etter 23. juni 1715 ‎(Alder 52)‎ Alder: 52 y -- Hallum, Kvong Sogn, Vester Horne Herred, Ribe Amt, DNK
F875



Familie-opplysninger   (F1841)
EkteskapKirkelig vielse
7. november 1748 Kvong Sogn, Vester Horne Herred, Ribe Amt, DNK


Vis detaljer Note: 1748 d. 7 nov. Trol. 17 okt. Jens Nielsen af Lydom sogn og enken Mette Pedersdatter af Hallem. Forlovere Niels Hekkenfeldt af Lydom og Poul Sørensen af Hallem.
Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Vis detaljer Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Vis detaljer Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Vis detaljer Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Vis detaljer Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Vis detaljer Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Vis detaljer Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Vis detaljer Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Vis detaljer Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Vis detaljer Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Vis detaljer Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Vis detaljer Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Vis detaljer Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Vis detaljer Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Vis detaljer Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Vis detaljer Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Vis detaljer Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Vis detaljer Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Vis detaljer Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.



Sist endret 12. oktober 2019 - 12:30:25 - Sist oppdatert av: Lodberg